ul. Nowy Świat 58A, Warszawa
tel. 22 826 45 02 // 22 826 23 10

Dna moczanowa – leczenie

reumatolog

Dna moczanowa to ogólnoustrojowa choroba guzowata, która rozwija się z powodu stanu zapalnego u osób z hiperurykemią (podwyższony poziom kwasu moczowego we krwi) z powodu czynników środowiskowych i/lub genetycznych.

Choroby prowadzące do pojawienia się objawów dny moczanowej to choroba wieńcowa (CHD), nadciśnienie tętnicze, zespół metaboliczny, przewlekła niewydolność nerek, łuszczyca, niektóre choroby krwi. Rozwój dny moczanowej może również przyczynić się do przeszczepu narządów i wprowadzenia środka kontrastowego podczas badań rentgenowskich.

Nadużywanie pokarmów bogatych w zasady purynowe może wywołać i zaostrzyć rozwój tej choroby: tłuste mięso i ryby, alkohol, napoje gazowane, rośliny strączkowe, jajka, czekolada, grzyby.

W leczeniu dny moczanowej połączenie leczenia niefarmakologicznego i farmakologicznego jest skuteczniejsze niż monoterapia. Podczas leczenia należy wziąć pod uwagę fazę choroby: ostry atak zapalenia stawów, okres międzynapadowy, postać przewlekła, postać tophi, stężenie kwasu moczowego w surowicy, liczbę ataków zapalenia stawów, obecność chorób współistniejących, takich jak cukrzyca (DM), nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, a także czynniki ryzyka hiperurykemii.

Głównym aspektem terapii jest nauczenie pacjenta właściwego trybu życia, odchudzania, diety, ograniczania spożycia alkoholu, zwłaszcza piwa. Ograniczenie w diecie produktów zwierzęcych bogatych w purynę i utrata masy ciała przyczyniają się do obniżenia poziomu kwasu moczowego w surowicy.

Related Tags