ul. Nowy Świat 58A, Warszawa
tel. 22 826 45 02 // 22 826 23 10

Zaburzenia seksualne a psychoterapia

U przeważającej ilości osób cierpiących na zaburzenia seksualne przyczyny leżą w wielu czynnikach, które składają się na występowanie danego zaburzenia. Skuteczność przeprowadzanych psychoterapii jest wysoka, większość przypadków daje się w taki sposób wyleczyć. Ze względu na dość złożone przyczyny występowania tego typu problemów najczęściej stosuje się terapię długoterminową, która pozwala odkryć i ponownie przeżyć doświadczenia wpływające na obecny stan pacjenta.  U przeważającej większości chorych pojawia się wyraźna poprawa już po pierwszych sesjach psychoterapeutycznych. Zaburzenia dobrze rokujące przy tej formie leczenia to:

• brak lub utrata potrzeb seksualnych – charakteryzuje się spadkiem zainteresowania tematami seksualnymi. Przyczynami takich zaburzeń są zmęczenie, zaburzone relacje partnerskie, ale również, choroby metaboliczne czy zaburzenia hormonalne.
  • zaburzenie erekcji członka – istnieją trzy poziomy tego zaburzenia: łagodny, umiarkowany, (najczęściej występujący) i całkowity brak erekcji. Czynniki psychogenne stanową tu około 15% zachorowań i dotyczą zaburzeń erekcji podczas kontaktu seksualnego.
  • zaburzenia orgazmu u mężczyzn – orgazm nigdy nie wystąpił lub znacznie się opóźnia. Najczęstszymi przyczynami są zaburzone relacje partnerskie, uwarunkowania masturbacyjne, stany zapalne, choroby prostaty.
  • zahamowanie orgazmu u kobiet (anorgazmia) – orgazm jest znacznie opóźniony albo wcale nie występuje natomiast kontakt seksualny przebiega prawidłowo. Przyczyną może być depresja, urazy seksualne, uprzedzenia wobec mężczyzn, zaburzone relacje partnerskie.
  • wytrysk przedwczesny – wytrysk występuje wbrew woli mężczyzny i wcześniej niż tego chce. Powodem mogą stanowić stany zapalne, zaburzone relacje partnerskie, uwarunkowania masturbacyjne, nadwrażliwość żołędzi członka na tle neuronalnym, schorzenia urologiczne.
  • pochwica – mimowolny, spontaniczny skurcz mięśni otaczających pochwę, powoduje zamkniecie wejścia do pochwy. Wywołany przez zaburzone relacje partnerskie, lęki lub urazy seksualne.
  • odczuwanie bólu w trakcie stosunku (dyspareunia) – jest jednym z najczęściej spotykanych zaburzeń u kobiet. Przyczyny to: zmiany poporodowe, zaburzone relacje partnerskie, urazy seksualne.

Wymienione powyżej dysfunkcje mają swoje źródło w psychice ludzkiej, dlatego wymagają leczenia psychoterapeutycznego, wspartego często farmakoterapią, prowadzoną przez lekarza psychiatrę.

zaburzenia_erekcji_psychoterapiaPsychoterapia umożliwia pracę nad przyczynami zaburzenia oraz pozwala na utrzymanie długotrwałego efektu. Niekiedy zdarza się, że przyczyny zaburzeń  seksualnych  błędnie są identyfikowane przez osoby ich doświadczające. Proces terapeutyczny pomaga w postawieniu prawidłowej diagnozy, która często tkwi w relacji między partnerami lub partnera osoby zgłaszającej się po pomoc.

Każde zaburzenie seksualne powinno być  zdiagnozowane przez specjalistę, który zleci odpowiednią kurację, ponieważ wiele dysfunkcji seksualnych, może być jednym z objawów, schorzeń o wiele groźniejszych.